Forældremøde 1965
1965 marts; Forældremøde
Jyderup Realskole blev i aften holdt den næstsidste af vinterens forældremøder. Det vil denne gang være forældre til elever i 1., 2., 3. og 4. klasse, der var indbudt.
Klasselærerne overlærer fru Inger Hansen og overlærer fru Agnes Larsen fortalte om undervisningen i regning og dansk endvidere havde fru Larsen udstilling af forskellige elevarbejder fra formningsundervisningen. Bl.a. var ved morsomt kollektivt arbejde fremstillet en bondegård med alt muligt tilbehør.
Ved kaffebordet var der lejlighed til at stille spørgsmål, som skolebestyrer Hebin besvarede.
Bl.a. fremgik det at forældrene var interesserede i, at børnene oplærtes til den mere gamle form med at lære udenad, f.eks. salmevers i religionsundervisningen, tabeller i regning m.m. Der var fremlagt prøver på hvad de yngste kunne præstere allerede indenfor regning.
Mandag den 5. april holdes det sidste forældremøde og det bliver for forældre til børn i børnehaveklassen. Ved denne lejlighed vil en tandlæge komme til stede og fortælle om tandpleje1

1965 marts; Orientering om forældremøde
Den selvejende institution Jyderup Realskole har holdt det fjerde af en række forældremøder, som alle har været godt besøgt, og som er blevet værdifulde for såvel forældrene som skolen, derved, at man har fået bevist og gennemdrøftet en række spørgsmål, det daglige arbejde og samarbejdet mellem skolen og hjemmene, forståelsen af børnenes individuelle psyke.
Der har været møder for forældre til elever i 2. og 3. B, for 2. og 3. A, for 1. Real og 7. klasse, og sidst for 5. og 6. klasse. Som ved de foregående møder samledes også i aftes forældre med elevernes klasselærere. Overlærer Hjorth-Olsen fortalte om biologi undervisningen, og overlærer Peter Larsens emne var dansk undervisningen.
Ved det efterfølgende kaffebord blev rettet en del spørgsmål, som skolebestyrer Hebin var med at besvare, og der var gensidig tilfredshed med, at man ved disse forældremøder kan forene hyggeligt samvær med gavnende udbytte.
Skolebestyrer Hebin oplyster, at der på mandag indbydes forældre til elever i 1., 2., 3., og 4. klasse og mandag den 5. april holdes det sidste i rækken for forældre til de yngste elever, nemlig børnehaveklassen.
Ved et af møderne, for forældre til børn i 1. real og 7. klasse, som på god måde redegjorde for, hvorledes forældre kunne give deres børn oplysninger om mentalhygiejne, med henblik på seksualundervisningen og sådan, at der kunne tales fortroligt om alle spørgsmål, også om de vanskeligheder, der kan være for børn i pubertetsalderen. Der er værdien ved forældremøderne, slutter hr. Hebin, at det er alle emner, der kan lægges frem2

1965 april; Forældremøde
Fluor i drikkevand er ingen fare
Aktuel debat på forældremødet på Jyderup Realskole.
Vinterens sidste forældremøde på Jyderup Realskole blev holdt i aftes og gjaldt denne gang forældrene til børn i børnehaveklassen.
Skolebestyrer Hebin bød velkommen, hvorefter klassernes lærerinde, fru Jytte Nielsen fortalte om baggrunden for denne særlige klasse, som ikke er nogen "tilvækst" i større byer, bl.a. har den været praktiseret i Esbjerg i 40-50 år.
Børnehaveklassen tjener flere formål, ikke blot at aflaste mødre og beskæftige børnene, men skal også have en pædagogisk mening, f.eks. at børnene efter et par timer med leg også lærer at tegne eller forme, indøve børnesange oma., og naturligvis holder de af, at der ind i mellem kan lyttes til en historie.
De bliver fortrolige med skolens verden, og er modtagelige for det "næste afsnit", når den egentlige skolegang skal begynde.
Tandlæge Albrecht, Holbæk, holdt et foredrag om tandpleje og understregede, hvor vigtig det er at sende børnene tidligt til tandlæge og lære dem, at tandlæger skal man have tillid til og ikke skræk. rigtig ernæring og minimalt slikforbrug, rigelig tandbørstning, og på den rigtige måde, er også vigtig faktorer, for at barnet kan bevare tænderne sunde.
Angående diskussionerne om fluor i drikkevandet, som det også er tilført tandpasta, udtalte tandlægen, at der ikke var grund til at nære ængstelse, da det kun ville dreje sig om små mængder af stoffet, og det kunne ikke indebære nogen fare.
Tre af mødrene, fru Elisabeth Hastrup, Birkenæs, Skovriddergården, dr. fru Edel Hempel og fru Ingrid Sørensen, Slagelsevej, påpegede, at der fra anden side har været skrevet om risikoen ved en fluor tilsætning i drikkevandet. Tandlægen fastholdt sit standpunkt, men erkendte, at forundersøgelserne ikke er afsluttet.
Ved en hyggelig kaffepause blev forskellige emner drøftet, indtil skolebestyrer Hebin sluttede med tak til alle sider, og man sang "Altid frejdig"3

Kilder:
Kilde 1: Kalundborg Folkeblad 20. marts 1965, side 3+4; Forældremøde
Kilde 2: Kalundborg Folkeblad 24. marts 1965, side 4; orientering om forældremøde
Kilde 3: Kalundborg Folkeblad 6. april 1965, side 3; Forældremøde
Note: